<p>Het vervangen van een kademuur heeft veel voeten in de aarde. (Foto: Emmy de Graaf)</p>

Het vervangen van een kademuur heeft veel voeten in de aarde. (Foto: Emmy de Graaf)

(Foto: Emmy de Graaf)

Aanpak Haagse kades goed op schema

  Nieuwsflits

In Amsterdam stortte laatst een kademuur spontaan in. Ook Den Haag heeft singelgrachten met bruggen en kademuren. Moeten we ons zorgen maken? Volgens Sjoerd Klompmaker niet. “We houden in Den Haag alles heel goed in de gaten.”

Den Haag - Ook Den Haag heeft zo zijn problemen. De houten funderingspalen van veel kademuren en sommige bruggen zijn door een bacterie in het hout aangetast. Om verzakking te voorkomen, versterkt en renoveert Den Haag de kade waar dat nodig is. “In Den Haag zijn we al jaren bezig met de aanpak van de kademuren. We zijn inmiddels bezig aan ons derde meerjarenprogramma en het vierde is in voorbereiding”, vertelt Klompmaker. Hij is programmamanager aanpak bruggen en kades bij de gemeente Den Haag. Het op tijd vervangen van onze bruggen en kademuren die soms wel 100 jaar oud zijn, is volgens hem belangrijk. “Om de stad veilig te houden en te voorkomen dat ze instorten, zoals laatst in Amsterdam”, legt hij uit.

Hoe groot is de kans dat dit toch in Den Haag gebeurt? Klompmaker: “In Den Haag houden we alle kademuren en bruggen heel goed in de gaten. We inspecteren boven en onder water. Ook zijn er kademuren waar regelmatig gemeten wordt door landmeters zodat we tijdig kunnen zien of er beweging in zit.”
Niet elke plek is slecht, daarom hoeft niet alles in een keer aangepakt te worden. “We proberen de kans dat iets afbrokkelt zo klein mogelijk te maken, al kan je dat nooit helemaal uitsluiten. Gelukkig maken we in Den Haag flink vaart met het vervangen van oude bruggen en kademuren”, aldus Klompmaker.

Er is ook een groot verschil met Amsterdam. Klompmaker: “In Den Haag hebben we 65 kilometer kademuur, daarvan moet nu nog ruim 20 kilometer vervangen worden. In Amsterdam moeten ze zo’n 200 kilometer vervangen.”

Doel is om in 2040 klaar te zijn, legt hij uit. “Dat betekent dat we gemiddeld ongeveer een kilometer per jaar vervangen. We blijven onze onderzoeken en inspecties natuurlijk steeds doen. Want als er dingen veranderen, zijn we er als de kippen bij om er mee aan de slag te gaan.”

Er komt veel kijken bij het vervangen van een kademuur. “Dan bouwen we een compleet nieuwe kademuur. We gaan aan de slag met grote machines in een drukke omgeving. De oude muur wordt afgebroken en er komt een stevige constructie van beton en staal voor in de plaatst. Daarbij houden we rekening met bewoners en bezoekers. Maar we houden ook de panden langs de kade in de gaten, verhuizen de bomen als dat mogelijk is en houden rekening met het verkeer op het water en op de straat. Op dit moment werken we aan de Suezkade en de Hooigracht.”

Volgens Klompmaker ligt het werk goed op schema. “Voor de totale werkzaamheden trekken we in het 3e meerjarenprogramma bijna 86 miljoen euro uit. Dat is veel geld, maar belangrijk om de stad veilig en bereikbaar te houden.”

hethaagsegroen.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden