In het concert klinken opera's.
In het concert klinken opera's. (Foto: )

Nederlandse Opera's van Vondel

rond 1685 woedde een eerste golf van operakoorts

Van de redactie

401 Nederlandse Opera’s presenteert Nederlandse Opera’s van Vondel 1685 tot de Franse tijd 1812 op zondag 2 augustus 2020 in The King’s Ballroom in Den Haag. In het concert klinken opera’s van Bidloo/Vondel, Hendrik Anders, Servaas De Koninck, David Petersen, Elias Brönnemuller, Johan Mulligen, Jean des Communes en Ludwig van Beethoven. Het concert vindt plaats in het kader van het aankomende Handboek 401 Nederlandse Opera’s dat René Seghers publiceert in het voorjaar van 2021.

den haag - Het concert vindt plaats in The King’s Ballroom, Kazernestraat 38 in Den Haag op zondag 2 augustus. Meer informatie en kaartverkoop is te vinden op https://www.401nederlandseoperas.nl

Gedurende twaalf jaar onderzocht René Seghers Nederlandse opera’s uit de periode 1594–1814. De tekst van zijn 401NederlandseOperas handboek daarover is inmiddels voltooid. Omdat er van de meeste opera’s uit het handboek geen opnames bestaan, organiseert Stichting 401NederlandseOperas concertopnames met muziek uit het handboek. Nadat eerder de belangrijkste opera’s uit het Haagse Théâtre Français werden ontsloten komen nu drie terreinen aan bod waarvan de muziek verloren werd gewaand: de Amsterdamse Liedschool 1685-1710, de eerste Haarlemse opera in Parijs (Johan Mulligens Acajou uit 1773) en de eerste Friese opera (Jean des Communes’ opera Het dorp in het gebergte uit 1812). Als verrassing is een try-out geprogrammeerd van twee aria’s uit een onbekende Beethoven-opera die Cees Nieuwenhuizen in opdracht van 401NederlandseOperas reconstrueerde: Vestas Feuer. Seghers: ‘Mijn boek gaat in op de theorie dat Beethoven niet in Bonn, maar in Zutphen 1772 is geboren. Alle uitgevoerde titels zijn zonder uitzondering wereldpremières in de moderne tijd.’

Amsterdamse Liedschool

In Amsterdam woedde rond 1685 een eerste golf van operakoorts, maar er was veel weerstand vanuit de toneelwereld. Pas na hevige pamflettenstrijd en druk van buiten de stadsmuren ‘gelegerde’ ad hoc operagezelschappen kon het bastion van de Schouwburg worden geslecht. Componisten als Servaas de Koninck, David Petersen en Hendrik Anders voerden er vervolgens tal van zangspelen uit, die in de Schouwburgbrand van 1772 grotendeels verloren gingen. Compleet bewaarde werken als De triomfeerende min (Hacquart) en Bachus Ceres en Venus (Schenk) verwierven na herontdekking in de 20eeeuw een legendarische status. Servaas De Konincks ‘Athalie’ en ‘Esther’ zijn echter over het hoofd gezien.

Van de verloren geraakte opera’s van David Petersen en Hendrik Anders kent vrijwel niemand zelfs de titels nog. Toch overleefden drie aria’s uit Petersens Amarillis in Liedboeken uit die tijd. Datzelfde geldt voor liefst 9 aria’s uit Hendrik Anders’ De verliefde rykaert en nog eens 4 aria’s uit zijn Apollo en Dafne. Deze zijn door Seghers opgespoord.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden