The Flying Dutchman, een levensgrote Douglas DC-3 van 18 meter lang, staat nu in Madurodam (Foto: Peter van Zetten).
The Flying Dutchman, een levensgrote Douglas DC-3 van 18 meter lang, staat nu in Madurodam (Foto: Peter van Zetten).

'Wij bieden dat veilige dagje uit'

"Dit is voor ons eigenlijk een kroonjaar met de opening van een nieuwe attractie: The Flying Dutchman. Je maakt een vlucht door tijd en ruimte in een Douglas DC-3 uit 1945 van 18 meter lang en vleugels met een spanwijdte van 30 meter. Dus bezoekers kunnen echt naar binnen en in het verhaal dat ze gaan beleven staat de pioniersgeest van Nederlanders centraal, met als grootste voorbeeld Albert Plesman, de eerste president-directeur van de KLM.”

Door Stuart Kensenhuis

Den Haag – Aan het woord is Marianne Aalders, woordvoerder van Madurodam, de meest bekende toeristische attractie van onze stad. Ook dit bedrijf had zich nu voor willen bereiden op een mooie zomer met een prachtige omzet maar in plaats daarvan zijn ze bezig om langzaam te herstellen van de corona-pandemie.

Protocol

“Vorig jaar hadden we de allergrootste omzet ten opzichte van de kaartverkoop en ook in de eerste twee maanden – ook al was dit in het laagseizoen – gingen we goed”, zegt Aalders. “Daarna zijn we bijna twee en een halve maand dicht geweest.” Ze benadrukt dat nog voor de hernieuwde opening in mei een protocol is opgesteld met regels hoe om te gaan met de anderhalve meter samenleving. “We kunnen absoluut dat veilige dagje uit aanbieden”, zegt ze. “Madurodam is daar een schoolvoorbeeld van omdat we een openluchtpark zijn, dus bezoekers zijn welkom.” Naast The Flying Dutchman – de attractie die vanaf nu te bezoeken is – stond volgens Aalders dit jaar ook de nationale kinderherdenking gepland, inclusief een live televisie-uitzending, prime time op RTL. Verder zou in het Zuiderstrandtheater de community opera in première gaan over oorlogsheld George Maduro, de naamgever van het attractiepark. Ook was 75 jaar vrijheid geprogrammeerd, een belangrijk oorlogsmonument. “Toen we de deur moesten sluiten vanwege corona deed het dan ook pijn”, zegt ze.

Den Haag een zee van ruimte

"Het is de grootste stad van Nederland aan zee en met elf kilometer kustlijn. Dat biedt de mogelijkheid aan bezoekers om te genieten van de ruimte", zegt Violette Kout, Press Officer bij The Hague Marketing Bureau. Met de campagne 'Den Haag een zee van ruimte ' kruipen ze langzaam uit de corona-crisis en willen ze de minder bekende plekken van onze stad een prominente rol geven. Wat ze moeilijk vond aan deze crisis? "Ik miste het directe contact met mijn collega's", zegt ze eerlijk. Meer info. www.denhaag.com.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden