Vrijwilligers draaien extra uren om zoveel mogelijk gesprekken te kunnen voeren.
Vrijwilligers draaien extra uren om zoveel mogelijk gesprekken te kunnen voeren. (Foto: Bart Jonker Productions)

Topdrukte bij Luisterlijn door coronacrisis

De Luisterlijn heeft het momenteel heel druk. Vrijwilligers voeren dagelijks zo'n 1200 gesprekken via de telefoon en ruim 150 via de chat. Dat is ruim 30 procent meer dan voor de uitbraak van het coronavirus.

Den Haag - Bezorgdheid en angst komen veelvuldig terug in gesprekken. “Mensen worden de hele dag geconfronteerd met corona. Wanneer zij de tv aanzetten, even met iemand praten, boodschappen doen en alle lege schappen zien”, zegt Dorine Kettenes trainer bij de Luisterlijn. “Mensen maken zich zorgen, hebben angst of zijn soms echt in paniek.” De Luisterlijn biedt dan uitkomst. “Vrijwilligers bij de Luisterlijn zijn getraind in het geruststellen en geven van écht aandacht. Samen met de gesprekspartner onderzoeken ze wat er nodig is om weer (even) verder te kunnen tijdens de dag of nacht. Praten helpt en zorgt geregeld voor opluchting. ”
Om zoveel mogelijke gesprekken te kunnen voeren, draaien vrijwilligers extra uren. Dit doen ze vanuit huis. Johan Rutten, waarnemend directeur-bestuurder bij de Luisterlijn: “Dankzij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport hebben we extra thuistelefoons en headsets kunnen aanschaffen."
De Luisterlijn is bereikbaar via tel. 0900-0767 of chat of mail via de website www.deluisterlijn.nl.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden