Klaas Hilverda is als landschapsarchitect betrokken bij het ontwerp van het laatste deel van de boulevard.
Klaas Hilverda is als landschapsarchitect betrokken bij het ontwerp van het laatste deel van de boulevard. (Foto: Martijn Beekman)

Scheveningen krijgt groene Noordboulevard

De laatste werkzaamheden op de boulevard zijn in volle gang. Hij wordt er niet alleen mooier, maar ook een heel stuk groener. En dat is een hele uitdaging zo dicht bij zee.

Door Didi Cobussen/hethaagsegroen.nl

Den Haag - "Mensen vagen vaak waarom we niet meer bomen of palmbomen langs de zee planten. Het antwoord is simpel: er zijn maar weinig bomen die het zo dicht langs de kust uithouden", vertelt landschapsarchitect Klaas Hilverda. Samen met architect Wim de Bruijn is hij intensief betrokken bij het ontwerp van het laatste deel van de boulevard.
Dat bomen het niet makkelijk hebben vlak bij zee is volgens de landschapsarchitect echter nog geen reden om dan maar helemaal niets te planten. Hilverda: "Nee, zeker niet. Maar je moet het hier wel anders doen." En dat was nog niet eenvoudig. Het standaardassortiment van het groenbedrijf bleek volledig afgestemd te zijn op het gemiddelde klimaat. Hilverda: "Dat doet het in de stad wel goed, maar in de eerste meters achter de zee niet. Daarom hebben we de afgelopen tien jaar op een aantal proeflocaties planten getest."

Voor de boulevard op Scheveningen is nu gekozen voor vaste planten en siergrassen die een natuurlijke groei hebben en relatief weinig onderhoud vragen. Ze hebben een natuurlijke uitstraling en lijken veel op helmgras. "Zo krijg je steeds het gevoel dat je dicht bij de duinen bent", legt Hilverda uit. Bovendien speelt deze beplanting een grote rol in de afwatering van de boulevard. "Doordat al het regenwater wordt opgevangen door het groen, hebben we geen apart riool voor het regenwater meer nodig." Om de boulevard een nog groenere uitstraling te geven, is ook goed gekeken naar de aansluiting met het Zwarte Pad en het naastgelegen Natura 2000- gebied. Hilverda: "Er was altijd een hele harde grens tussen de boulevard en het aangrenzende natuurgebied. Om dit meer met elkaar te verbinden hebben we gekozen voor een groene strook tussen de boulevard en de paviljoens. In de eerste strook staat dan met name helmgras, want dat kan heel goed tegen wind en inwaaiend zand. Hoe meer je dan van de zee afgaat, hoe rijker het mengsel wordt."

Niet alleen de boulevard, ook de gebouwen worden groener. Zo krijgt het nieuwe Boulevard gebouw een groen dak van maar liefst 12.000 m2. Architect Wim de Bruijn: "Dit dak wordt steeds zichtbaarder. Niet alleen voor de bewoners, maar voor iedereen die over de boulevard wandelt." Volgens de Bruijn zie je de wens om meer groen aan te brengen op de grens van de boulevard, de Zeekant en het Zwarte Pad duidelijk terug in de nieuwe gebouwen. "Met een parkeergarage van drie lagen hebben we de natuurlijke hoogteverschillen tussen de boulevard, de tuinen van de bewoners en de Zeekant met elkaar verbonden.Maar daar zie je aan de buitenkant niets van. Aan de ene kant door alle horeca en aan de andere kant door het groene dak." In het najaar van 2020 worden de laatste groenvakken op de boulevard ingericht. Wellicht heeft Scheveningen dan in de zomer van 2021 de groenste boulevard ooit.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden