Het optreden is een ware Trip Down Memory Lane.
Het optreden is een ware Trip Down Memory Lane. (Foto: )

Beatshow betovert Diligentia

Vele honderden toeschouwers hebben zondagmiddag de storm getrotseerd en zijn verwachtingsvol naar het Diligentiatheater in Den Haag gekomen om te genieten van een show vol nostalgie en melancholie door een waar sterrencollectief. Het publiek is dan ook dolenthousiast tijdens de vele hits gezongen door Rudy Bennett, Theo van Es en de mannen van The Motions. Het wordt een memorabel optreden, gelardeerd met herkenbare en meeslepende verhalen uit de mond van Maarten Spanjer. Je hele jeugd komt in één avond voorbij. Geluk, bermtoerisme en goede muziek waren toen nog héél gewoon.

Tekst & foto's Martin Reitsma

Den Haag - Onze hofstad is eind jaren vijftig,  begin jaren zestig al dé Beathoofdstad van Nederland. Op 30 november 1959 vindt er één van de eerste 'teenager' feesten in Nederland plaats in de grote zaal van de Haagse dierentuin. Andere uitgaansgelegenheden zijn dancing "de Wildhoef"en beatclub "Club 1-9-2".
La Gaité, Palais de Dance en De Drie Stoepen zijn in de jaren daarna ook populaire uitgaanscentra in Den Haag. De Pam Pam was misschien wel de bekendste dancing in Scheveningen uit de jaren 50, 60 en 70, met in het begin iedere avond twee livebands. Andy Tielman en zijn broers treden op in Scheveningen en inspireren in die jaren talloze jongeren om ook muziek te gaan maken. Hun act blijkt een sensatie in die tijd. Haagse jeugdbendes zoals de Kikkers, de Plu en Newton Boys domineren het jeugdige straatbeeld. Er vinden heroïsche knokpartijen plaats onder meer nabij de Wildhoef en de bosjes van Pex.

The Motions

Krantenkoppen in die tijd luiden: ´The Motions´  Nederlandse Beatsensatie! En Nederland heeft een internationale beatgroep. Ze worden de grootste muzikale ontdekking van 1965 genoemd. Op 10 april 1965 wordt hun single 'Its Gone' een bescheiden top 40 hit. Oktober 1965 verschijnt de single 'I'll Follow the Sun' gekoppeld aan 'Wasted Words' Dit nummer wordt gelijk ook de grootste hit van The Motions en is uitgegroeid tot een ware evergreen die het in tal van jaarlijkse hitoverzichten nog steeds goed doet. Het nummer behaalt op 6 november 1965 een derde plaats in de Top 40 en betekent de grote doorbraak voor de band. Feitelijk zijn ze een echte modband met als voorbeeld de Engelse band The Who. Het succes wordt steeds groter en Rudy Bennett wordt regelmatig door gillende meisjes bestormd. Het Zutphens Dagblad van 5 augustus 1965 bericht bijvoorbeeld: 'Beatparty werd doldrieste nozemrel' én muziektent door wilde horde half gesloopt tijdens een optreden van The Motions. Hun albums zoals - Introduction to The Motions - Their own way - Greatest hits - Motions Songbook - Impressions of wonderfull en The Motions live doen het uitstekend en krijgen veel airplay en aandacht.

De Beatshow in Diligentia

Anno 2020 treedt Rudy Bennett nog steeds op, thans met een nieuwe line-up van The Motions. Met hen geeft hij een dijk van een optreden. Veel aanwezige babyboomers - eigenwijs in de nozemtijd, opstandig in de swingin' sixties - worden meegevoerd naar de tijd van toen waarin 'geluk nog heel gewoon was' Pakkende klanken, verhalen en evergreens uit ver vervlogen tijden maar tijdloos goed waarbij volop wordt genoten, gedanst en meegezongen.
Maarten Spanjer heeft de lachers op zijn hand met verhalen uit zijn jeugd, ondeugend, grappig en spitsvondig. In zijn nieuwe boek kunt u het allemaal nog eens lezen. Op het podium The Motions met gouden rock 'n rollklanken uit de jaren vijftig en zestig door topmuzikanten zoals Specs Hildebrand, Polle Eduard, Pepe Everts, Ruud Saelman,Alan mcLachlan én op viool Thijs Kramer. Op de achtergrond de beeldprojectie van het overbekende testbeeld van TV. Zelfs dat was spannend in die jaren vijftig.

Nostalgische klanken

De show is één brok nostalgie en melancholie uit die memorabele jaren vijftig en zestig. Het decennium vol nobele idealen, damslapers, Jeugdbendes als Plu, Kikkers en Bullen. Provo, Puch en Tomos, lange haren, minirok, wijde pijpen en het bekende touwtje uit de deur. Bekende rock 'n roll songs, grote hits en meeslepende ballads passeren in rap tempo de revue, van ´No Particular Place To Go, Shake Rattle and Roll, (I Can Get No) Satisfaction tot en met Ma Belle Amie.´

De tijd krijgt geen vat op Rudy Bennett

Rudy Bennett is vanouds groots, de tijd krijgt nauwelijks vat op hem. Hij staat te swingen en te zingen zoals in vroeger jaren en zingt heerlijke nummers zoals ´How Can We Hang On To A Dream, Reason To Believe en Everybody's Talkin. Wasted Words´uit 1965 van The Motions mag natuurlijk niet ontbreken en brengt het publiek in vervoering. Rudy haalt daarbij herinneringen op aan zijn kortstondige ontmoeting met Maarten Luther King. Ook het prachtig Warm Me Baby staat op de setlist. Een nummer uit 1967, geschreven door Robbie van Leeuwen. Het nummer lag evenals drie andere songs al die tijd op de plank maar afgelopen zomer werden de nummers in de Parkroad Studio bij Erik Kuylaars alsnog opgenomen op het album Recorded. Het resultaat is formidabel met terecht veel lovende reacties van media en fans. Warm Me Baby zorgt voor ontroering in de zaal, topviolist Thijs Kramer geeft het prachtige gezongen nummer nog eens een extra dimensie met prachtige vioolklanken.

Theo van Es, een strot om van te watertanden.

Theo van Es heeft nog steeds een strot om van te watertanden. Hij laat heerlijke bluesnummers horen en twee van zijn hits met The Shoes: Na Na Na en Osaka. Polle Eduard zingt Ma Belle Amie, de grote hit uit 1969 van de Tee Set met onder meer die heerlijke orgelklanken door PP Evers. Specs Hildebrand excelleert als Buddy Holly. Alan mcLachlan doet een formidabele gitaarsolo tijdens het bruisende (I Can Get No) Satisfaction.

Rudy Bennett en Robbie van Leeuwen staan in het voorprogramma van The Rolling Stones in 1964

Op een groot scherm kan het publiek genieten van pakkende zwart-wit foto's uit vervlogen tijden met onder meer beelden van het roemruchte Kurhausoptreden van The Rolling Stones in 1964. Rudy heeft er samen met Robbie van Leeuwen en The Ricochets nog in het voorprogramma opgetreden om daarna in de coulissen van het Kurhaus te zien hoe de zaal werd afgebroken, er gebroken stoelpoten door de zaal vlogen en dolle teenagers in de gordijnen klommen. Jos Acket, die de organisatie van het roemruchte optreden deed, was uit lijfsbehoud maar met de gage van The Stones naar het toilet gevlucht. Rudy had een aantal jaren geleden van Jos vernomen dat de gage van The Stones 1900 gulden bedroeg, dat werd al snel een stuk forser. De 'Paul van Vliet' act door Maarten Spanjer is weergaloos. De ritmesectie met Ruud Saelman op drums en Polle Eduard op bas is solide en stevig. De apotheose van de avond is het nummer Born To Be Wild uit de kaskraker Easy Rider, band, zangers én publiek gaan volledig los op de bruisende klanken van het nummer. Op de achtergrond een prachtprojectie van Peter Fonda en Dennis Hopper op hun Easy Ridermotoren.

Het applaus bereikt na afloop orkaankracht en moet tot in Scheveningen te horen zijn geweest.

In de hal van Diligentia is deze avond een fraaie expositie opgesteld door Museum RockArt. Voorts met allerlei begerenswaardig pop memorabilia, bijzondere affiches, cd's, lp's en boeken uit de Nederlandse popgeschiedenis vanaf de jaren 50 tot heden.

Als u de show heeft gemist dan kunt u in het nieuwe boek van Maarten Spanjer - Geluk is een herinnering- alsnog genieten van de vele anekdotes uit zijn jeugd. Ook het album Recorded is nog steeds verkrijgbaar en allemaal te koop bij Museum RockArt in Hoek van Holland.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden